در استارتآپ صفرکیلومتر یاد میگیریم چطور یک استارتآپ را از صفر شروع کنیم.
نوپانا: بوم مدل کسبوکار وسیلهای جهت تدوین ارزشهای پیشنهادی شما برای مشتریان است. طراحی این بوم یکی از اصلیترین قدمها در راهاندازی یک کسبوکار نوپاست.
در واقع بوم مدل کسبوکار، چگونگی فرآیند خلق و ارائه ارزش توسط کسبوکار شما به مشتریان را شرح میدهد. در این نوشتار سعی داریم تا شما را با طراحی و تدوین این بوم آشنا کنیم. قسمت یازدهم:
طراحی ارزشپیشنهادی را با ساختن نمونههای ممکن برای یکی از نقاط آغازین کار خود شروع کنید و با درک درست مشتریان به ارزشهای پیشنهادیتان شکل دهید، پس از آن با انتخاب کردن مدل کسبوکار مناسب تعیین کنید کدام نمونه را میخواهید بیشتر مورد بررسی قرار دهید.
پیش از آنکه درباره طراحی ارزشهای پیشنهادی در این بخش صحبت کنیم، یک لحظه صبر کنید و درباره ویژگیهای ارزشهای پیشنهادی عالی بیاندیشید. ۱۰ ویژگی را برای شروع کار به شما پیشنهاد میکنیم. اگر موردی به ذهن خودتان رسید هم حتما آن را به این فهرست اضافه کنید. ارزشهای پیشنهادی عالی، دارای ویژگیهای زیر هستند:
* در درون مدلهای کسبوکار عالی تعبیه شدهاند.
* متمرکز بر کارها، دردسرها و منفعتهایی هستند که از بالاترین درجه اهمیت برای مشتریان برخوردارند.
* متمرکز بر کارهای انجام نشده، دردسرهای حلنشده و منفعتهای محقق نشده هستند.
* کارها، دردسرها و منفعتهای محدودی را هدف قرار میدهند. اما آنها را بینهایت خوب هدفگیری میکنند.
* فراتر از کارهای کارکردی قدم میگذارند و توجه خود را معطوف به کارهای احساسی و اجتماعی نیز میکنند.
* با نحوه سنجش موفقیت از سوی مشتریان، همراستا هستند.
* متمرکز بر کارها، دردسرها و منفعتهایی هستند که طیف وسیعی از مردم با آن مواجهاند یا اینکه برخی از افراد حاضرند مبلغ زیادی بابت آن هزینه کنند.
* از طریق تمرکز بر کارها، دردسرها و منفعتهایی که دغدغه مشتریان است، خود را در فضای رقابت متمایز میکنند.
* در عرصه رقابت، حداقل در یک بعد، کاملا قویتر هستند.
* بهسختی میتوان از آنها تقلید کرد.
قسمت پیشین: